آیین‌نامه اجرایی قانون روابط موجر و مستأجر ۱۳۷۶ - قسمت اول
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
حمیدرضا شهسواری

ماده ۱:

منظور از واژه قانون «در این آیین‌نامه قانون روابط موجر ومستأجر مصوب ۱۳۷۶/۵/۲۶» می‌باشد.

ماده ۲:

موارد زیر مشمول مقررات قانون نمی‌باشد:

۱- روابط استیجاری قبل از اجرای قانون‌.

۲- روابط ناشی از انتقال حقوق قانونی مستأجر سابق به مستأجر جدید با اجازه موجر در صورتی که قرارداد اجاره قبل از لازم‌الاجرا شدن قانون باشد.

۳- روابط ناشی از صلح منافع یا هر عنوان دیگر و نیز تصرفات بر حسب‌ تراضی شفاهی با موجر به عنوان اجاره‌.

۴- موارد تخلیه اماکن استیجاری قبل از انقضای مدت مندرج در قرارداد.

۵- در صورتی که سند عادی اجاره بر طبق ضوابط مقرر در ماده (۲) قانون‌ تنظیم نشده باشد.

تبصره: رابطه استیجاری در اماکنی که ابتدائاً از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون به اجاره واگذار شده یا می‌شود یا پس از تاریخ یاد شده توسط‌ طرف‌های قرارداد اجاره تمدید می‌گردد، مشمول مقررات قانون مورد اشاره‌ خواهد بود.

ماده ۳:

رسیدگی به درخواست تخلیه در مورد سند عادی موضوع‌ ماده (۲) قانون‌ بدون تقدیم دادخواست و با ابطال تمبر مربوط به دعاوی‌ غیرمالی و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی به عمل خواهد آمد.

ماده ۴:

رییس حوزه قضایی یا دادگاه مرجوع‌الیه با احراز مالکیت با ذی‌نفع‌بودن موجر حسب‌ مورد مبادرت به صدور دستور تخلیه خواهد نمود.

ماده ۵:

ابلاغ اوراق قضایی و یا اوراق اجراییه به مستأجر در محل‌ عین مستأجره و به موجر در محل مندرج در قرارداد صورت می‌گیرد؛ مگر اینکه طرفین ترتیب دیگری را مقرر نموده باشند.

ماده ۶:

اجرای دستور تخلیه صادره توسط مقام قضایی نیاز به صدور اجراییه ندارد و توسط مأمور، ابلاغ و اجرا می‌گردد. مأمور مکلف است آن را ظرف (۲۴) ساعت به شخص مستأجر ابلاغ و در نسخه ثانی رسید دریافت‌ کند و در صورت امتناع مستأجر از دادن رسید، مراتب را در ابلاغ نامه قید و ظرف (۳) روز نسبت به اجرای مفاد دستور اقدام نماید.

ماده ۷:

چنانچه مستأجر در محل حضور نداشته باشد، مفاد دستور تخلیه به یکی از بستگان یا خادمان وی که سن ظاهری او برای تمییز اهمیت‌ موضوع کافی باشد، ابلاغ می‌شود.

ماده ۸:

هرگاه اشخاص مذکور در ماده قبل در محل حضور نداشته‌ باشند یا از دادن رسید امتناع ورزند، مأمور مراتب را در اعلامیه‌ای قید و به‌محل الصاق می‌نماید.

تبصره: در اعلامیه‌، مراتب مراجعه مأمور و استنکاف اشخاص و یا عدم حضور آنان و نیز مفاد دستور مقام قضایی درج شده و همچنین این مطلب قید خواهد شد که چنانچه ظرف (۳) روز مستأجر اقدام به تخلیه محل و تحویل آن به موجر یا نماینده قانونی وی و یا دفتر دادگاه ننماید، امر تخلیه در روز و ساعت معین توسط‌ مأمور اجرا انجام می‌پذیرد.

ماده ۹:

در مورد اسناد رسمی‌ اجاره‌، درخواست‌ صدور اجراییه جهت‌ تخلیه مورد اجاره از دفترخانه تنظیم‌کننده سند به عمل خواهد آمد.

 

ادامه دارد...